Ny forskning og TV 2 er enige om ny trend: De unge vil have det ægte
Aktuelle meldinger fra både DR’s Medieforskning og nye programkrav fra TV 2 fortæller om, at de unge vægter det ”ægte” højt. Og så er der kommet en ny app, der hylder det ægte.
DR’s rapport om medieudviklingen i 2021 konkluderer, at tre ting er vigtige, når de unge vælger, hvad de bruger deres tid på i medierne: De unge skal kunne relatere sig til indholdet, de skal kunne kommunikere med vennerne om det, men der er også et tredje krav:
”Indholdet skal opleves ægte”
DR Medieforskning: Medieudviklingen 2021
At de unge vil have “ægte” indhold er godt nyt for alle os journalister og filmskabere, der interesserer os for at fortælle om verden, som den er. Uden filter. Det er godt nyt for os alle, for at vise det ægte, livet som det er og leves, er med til at styrke vores sammenhold og forståelse for hinandens forskellige vilkår.
“Kravet om autencitet hænger nøje sammen med behov for det vedkommende. Et krav om ikke bare at blive betragtet som én i mængden. Men også et ønske om at blive anerkendt som den, man er”, skriver DR i “Medieudviklingen 2021”
TV 2 og en ny app
Også TV 2 er med på autencitets-vognen sammen med de unge. I stationens seneste oplæg til eksterne programproducenter efterspørger de programmer til de unge, hvor den første overskrift også er ”ægte”. Der skal være en ung indgang, men appellen skal være universel.
TV 2 har spurgt de unge og konkluderer, at de unge ikke længere gider den ironiske distance, som især ZULU har været eksponent for:
”De unge vil føle noget, mærke noget, gøre noget og ændre noget”
Sune Roland, TV 2 , på Producenters Dag, 2022
Alt, hvad der styrker vores fællesskaber og bevidsthed om, at vi alle allerede altid er elsket, skal afføde et: Monsterfedt! Dejligt, det går denne vej. Først og fremmest for de unges skyld, for alt for mange bliver syge af at opleve det modsatte af ægte, som det at for ofte foregår på sociale medier, hvor vi jo ikke viser det ægte, men mest det der ser godt ud.
En ny app går dog ægtheds-vejen. ”Bereal” hedder den, for det opfordrer den til, man skal være.
Her er mit opslag på Bereal fra en helt almindelig dag på kontoret. Det er ægte, og der er ikke nogen tåspidser og bare lår foran en pool og solnedgang, men jeg føler mig i fælleskabet med alle dem der også kigger ud på en ikke-smuk facade i dansk februar-vejr.