Drømmer du også om at lave podcast?
Så har du tunet ind på den rette frekvens lige her. Jeg producerer podcast ud fra en erfaringsbaseret og journalistisk metode:
Podcast – 4 effektive trin fra ide til virkelighed
- Få ideen
- Sæt rammerne
- Skriv drejebog
- Produktion: optagelse, klip og publicering
Hvorfor skal du lave podcast?
Stadig flere danskere lytter til podcast. Og for dig, der skal nå en bestemt målgruppe med et budskab, er det en oplagt kommunikationsform: Podcast scorer højt, når det gælder troværdighed, og intet emne er for stort eller småt, så lange man vinkler skarpt, står du som afsender som eksperten på dit felt, der overskudsagtige deler ud af viden.
Særligt for podcast gælder, at din målgruppe kan have en hvilken som helst størrelse og sammensætning fx en medarbejdergruppe, en bestemt type af dine kunder eller en gruppe studerende.
Samtidig er podcast nemt for dit publikum. Podcast kan nemt inkorporeres i hverdagen og lyttes, når det passer, enten på de gængse podcastplatforme, hvor flere af de største stadig er gratis at bruge. Eller du kan lægge podcast på din egen hjemmeside og forkæle dine kunder med et link til lyden af DIG, din virksomhed eller organisation.
I 2022 lyttede 32 % til podcasts hver uge, hvilket er en stigning på
3 procentpoint i forhold til sidste år.
Kilde: DR Medieforskning i seneste rapport om medieudviklingen i Danmark
Podcast stadig et forholdsvist ungt medie, og det opfattes stadig som nyt og spændende, så alene dét, at du er med på denne kommunikationsform, kan give et friskt og moderne præg på din kommunikation.
Godt selskab
Det er afgørende, at podcasten er “godt selskab” og her adskiller podcast sig fra traditionelle radioprogrammer, som ofte er stramt styrede. Podcasten må gerne være mere fortællende, tempoet lidt roligere. Husk på, at podcasts ofte lyttes helt inde i øregangen, så derfor skal det mere føles, som om man sidder til et godt frokostselskab med gode mennesker, end det skal være et forhør af de medvirkende.
Samtidig skal din podcast også have et særpræg, for udvalget er enormt. Starten på en enhver podcast er at få den gode ide med noget, som enten i form og indhold ikke findes andre steder.
Skal vi igang?
Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du har en ide til podcast, Skriv på mail soren@lkom.dk eller ring 30 74 62 75.
Så fedt kan det lyde
Her kan du lytte eksempler på mine tidligere produktioner lavet efter ovenstående opskrift.
Jeg har valgt én af mine yndlingspodcasts, jeg lavede med den tyske sociolog Hartmut Rosa i en podcast-serie til Folkekirken. Hans tanker om accelerationssamfundet, som er en virkelig interessant forklaring på, hvorfor vi lever i så stresset et samfund disse år:
