”Ægthed” og ”Som at være der selv”. Det var kravene fra Rødding Højskole, der skulle bruge en præsentationsfilm. Filmen skal bruges i forskellige sammenhænge, blandt andet bliver den sendt ud via e flink til de unge og forældre, som er interesserede i at vide mere om højskolen.
Her kan en film som intet andet medie give den bedste erstatning og oplevelse af, hvordan det er at være der, og måle med filmen var at vække interesse, så man selv for lyst til at komme og kigge nærmere på højskolen in real life.
Filmen er klippet op i mindre videoer til sociale medier. Dem brugte højskolen til løbende at reklamere og skabe synlighed.

Elever som værter
I samarbejde med Rødding Højskole besluttede vi formen: To elever blev castet til at være værter på filmen. Det blev August og Anne Marie – og selvom ingen af dem har erfaring med netop den opgave, leverede de varen med smil og engagement. August og Anne Marie blev klædt grundigt på til opgaven. Der blev skrevet et manuskript med stikord som de lavede om til eget sprog, og de fik gode råd til, hvordan de skulle agere foran skærmen og foretage interviews med elever og lærere.




Troværdighed er vigtig
Filmens giver et troværdigt billede af, hvordan det er på højskolen – og i filmen er der plads til grin og et herligt skvulp selvironi. Det hele skulle fortælles i øjenhøjde med de unge mennesker, som overvejer at tage på højskole.
Filmes formål er brande højskolens værdier, og det måtte IKKE være reklame. Højskolens målgruppe, de unge, er trænede medieforbrugere. De afkoder lynhurtigt om nogen prøver at stoppe noget ned i halsen på dem.
Se filmen på højskolens hjemmeside her
Det er en pointe med sandhed for rigtig mange medieproduktioner: Fortæl som det, det er godt nok! Hvis man rammer denne nerve at ægthed og organisationens inderste intentioner og drivkraft, så er det ofte definitionen på dét, der gør dig særlig, og det er ”en god historie”






Crew
Tilrettelæggelse: Søren Laursen og Rødding Højskole
Foto og drone og klip: Jacob Waage
Undertekster: Anton Laursen